Teljesítmény mérés fajtái
Itt kettő fajta mérési lehetőséget különböztetünk meg.
- Real dyno ( utcán valós körülmények között)
- Padi mérést ami lehet Stacioner ( fékezett) vagy inerciális ( fék nélküli)
A DynoPro egy közúti mérő eszköz személygépkocsik és egyéb égésű vagy elektromos járművek teljesítményének, nyomatékának, gyorsulásának és egyéb paramétereinek mérésére. A méréseket bármilyen típusú hajtású járműveken elvégezhetjük. Nincs teljesítménykorlát a mért járműre. DynoPro-val az eredmény azonos a padi mérés eredményével! A méréshez a jármű tömegére és a gumiabroncs méretére van szükség, nincs szükség gumiabroncs mérésre (a program automatikusan kiszámítja őket). A készülék beépített meteorológiai állomással rendelkezik a hőmérséklet és a légnyomás mérésére A szokásos teljesítménymérés mellett az eszköz további paraméterekkel is használható, például: A töltési nyomást, a befecskendező vezeték nyomását, a kipufogógáz hőmérsékletét stb. Rögzítik és beillesztik a diagramba a teljesítmény- vagy nyomatékdiagramhoz képest. A mérési eredményeket 3 változatban mutatjuk be. Real, DIN70020, SAE J1349. Ismételt hiba ugyanazon eljárással és 1% alatti feltételek mellett.
Mérési jegyzőkönyv a dyno pro-nál
A DynoPro egy kb. 1.5 milló forintba kerülő mérőrendszer, amelyet a kerékre erősítünk. A kigyorsításkor a teljesítménymérő paddal azonos módon a szögelfordulást méri, ahogy a pad a görgő elfordulási szögét adott időegységenként. A gyorsítás után üresbe téve az autót a lassulást is méri, így részletes adatai vannak a menetellenállásról veszteségről (ahogy a padnak is).
A mérés végeztével a veszteséget hozzáadja a keréken mért teljesítményhez, majd alkalmazza a környezeti értékek (hőmérséklet, légnyomás) kompenzálást. (ahogyan a pad is). Végül megkapjuk a forgalmiban is feltüntetett főtengelyre vetített teljesítmény és forgatónyomaték adatot.
A gépjármű megérkezésekor szemrevételezzük a mérőeszköz rögzítési pontjának lehetőségét, majd ha ez a feltétel adott, máris felhelyezhető és mehetünk is a próbaútra. A mérést követően visszaérkezünk a műhelybe, ahol bejegyzésre kerül az összes mért adat. Ezután a gépjármű mérlegelése (összsúly mérése) is megtörténik. Ezen adatok birtokában a számítógépen kielemezhető a gépjármű valódi, pontos teljesítménye! Összehasonlítás céljából akár több mérés is elvégezhető 1 próbaút során. Az eredményt emailben (PDF-ben), és kinyomtatott formátumban is átadjuk.
Mérőpadon a teljesítmény és nyomaték mérésén kívűl laborkörülmények között mérhetőek fejlesztési igényeknek megfelelően egyéb paraméterek is, mint például üzemanyag fogyasztás, emissziós értékek, turbónyomás stb. Mérés több szempontból is hasznos lehet: – autó vásárlásánál állapotfelmérésre – épített motorok teljes beállítása – diagnosztikai céllal, ha a hibakeresés csak menet közben vezet eredményre – legtöbb esetben tuning eredményének ellenőrzésére, illetve finomhangolásra.
Fékezett mérés
A görgős fékpadok olyan vizsgáló berendezések, melyekkel a már járműbe szerelt erőforrás üzemi paraméterei mérhetőek, illetve - a motorfékpaddal szemben - vizsgálható a hajtáslánc-veszteség is. Két fő típusuk van: inercia fékpad, stacioner fékpad. Mindkét típus közös jellemzője, hogy a mérőpadok érdesített görgőit a vizsgált jármű hajtott kerekei forgatják meg. A görgők mozgásállapotának változásából mérhető a vizsgált jármű teljesítménye. Felépítésük szerint beszélhetünk két- vagy összkerékhajtású jármű mérésére alkalmas padokról (léteznek speciális padok többtengelyes teherjárművek mérésére is), valamint fixen telepített és mobil mérőpadokról. A görgőágy felépítése szempontjából lehetnek egy vagy kétgörgős kivitelűek. A kétgörgős ágyban stabilabban rögzül a jármű, ám nagyobb a gumi igénybevétele.
Miért mérünk görgős padon?
A görgős padon történő mérés elvégzésének számos oka lehet: történhet típusvizsgálati mérés, javítás, diagnosztika, vezérlőelektronika írása, teljesítménynövelő tuning, erőátviteli elemek vizsgálata, fogaskerék- és csapágyzajok feltárása, olajszivárgás és hűtőrendszer-tömítetlenség feltérképezése miatt. Laborkörülmények között, a jármű egy helyben állása mellett lehet a kívánt adatokat felvenni, ami megkönnyíti a gépjármű vizsgálatát, finomhangolását, ám magában hordozza a valós körülmények szimulálásának szükségességét is. A közúton előforduló befolyásoló tényezők laborban történő reprodukálása a valóságos hatásokat csak közelítik, így emiatt a padon felvett és a közúti körülmények között a jármű által teljesített paraméterek egymástól kismértékben eltérhetnek. Például menetszél hiányában a jármű motorja a nagy terhelésen való járatás miatt hamar túlmelegedhet, ezért a menetszelet ventilátorral helyettesíteni kell. Ám az így létrehozott hűsítő hatás nem éri el a valóságos menetszél hűtőhatását, ami a mért értékekben megnyilvánulhat (pl. intercooler rosszabb hűtőhatása, végeredményként alacsonyabb motorteljesítmény).
.
- A görgőágyban a gumiabroncsot a valós igénybevételtől eltérő hatások érik, nagyobb deformációt szenved el, mint közúton, ezért a pad görgőin mérhető kerékteljesítmény és a tényleges, közúton fellépő kerékteljesítmény egymástól eltér. A mérés helyes kivitelezésével ezek a hatások mérsékelhetőek. A vizsgálatok során mérhetik a tüzelőanyag-fogyasztást, kipufogógáz-emissziót (típusvizsgálati mérés), kerékteljesítményt, vonóerőt, nyomatékot, motorteljesítményt, motornyomatékot, gyorsulást, kipufogógáz hőmérsékletet, kipufogógáz összetételét, levegő-tüzelőanyag arányt, kopogásos égési hajlamot, tüzelőanyag-hőmérsékletet, tüzelőanyag-ellátórendszer nyomását, turbonyomást stb. A tárgyalásra kerülő fékgép nélküli padon, stacioner motorüzemben történő teljesítménymérés szempontjából a görgő szöggyorsulása, az ebből számított nyomaték és a görgő szögsebessége a fontos.